18 Haziran 2016 Cumartesi

MİM : Çocukken etkilendiğim hikaye ve masallar.

  Canım Didemika ' nın mim yazısını keyifle okurken bir de ne göreyim liste başında adım var , yazacağım hikayeler de dört gözle bekleniyormuş. Hemen işi gücü bıraktım uzandım yatağa başladım yazmaya. Bakalım neler dökülecek yüreğimden.
  Bir önceki yazımda (Şamdan ) çocukluğumda elektrikler kesilince babamın bize masal anlattığını söylemiştim. Zifiri karanlıkta masallar ülkesine doğru çıktığım yolda, mumun cılız ışığı aydınlatırdı hayalimdeki güzellikleri.
 Babamın anlattığı masalla içinde en çok "Gırnav Bey" i severdim. Mim görevini görünce nasıl da heyecanlandım, hemen babama koşup Gırnav Bey'i bir kere daha anlattırdım. Bu kez defterime de yazdım aklıma da. Masal orijinal olsun diye babamın ağzından yazmayı istedim.

Evvel zaman içinde kalbur saman içinde deve tellal , pire berber iken ,ben annemin beşiğini tıngır mıngır sallar iken ,annem düştü eşikten ,babam düştü eşekten ,ben de düştüm beşikten. 
 Bir varmış bir yokmuş, bir tilki ve üç yavrusu varmış. Ana tilki yiyecek bulamamış bir kedi tutmuş yavrularına getirmiş, bunu yiyin demiş. Sabahleyin kedi tilkinin ininin önünde güneşe yatmış gırıldayarak uyuyor. Yavrular korkudan yanına yaklaşıp yiyememişler. Aç kalmışlar. Akşama doğru anneleri gelince aç kaldık diye şikayet etmişler. Anne ne kurnazlık düşündüyse 
-sakın ona dokunmayın o Gırnav Bey demiş. 
İnden ayrılmış, çalımlı çalımlı ormanda gezerken bir tazıya rastlamış. 
Tazı laf atmış tilkiye 
-Tilki bugün çok çalımlısın niye?
Tilki tazıya sert çıkmış:
-Heytt beni kızdırma seni Gırnav Bey'e şikayet ederim.
Oradan geçmiş bir kurda rastlamış. 
Kurt da laf atmış.:
-Tilki demiş bu çalımın kime
Kurda da sert çıkmış . 
-Dokunma bana şikayet ederim seni Gırnav Bey'e demiş. Ordan gitmiş bir ayıya rastlamış.
Aynı çalımı ayıya da yapmış. 
Ayı da ona laf atmış:
-Tilki bu çalımın niye demiş. 
-Heyt demiş dokunma bana seni gırnav beye şikayet ederim.
Ormanda tazı, kurt ve ayı birbirine rastlayınca tilkinin çalımlı halini konuşmuşlar ve kim bu Gırnav Bey diye merak etmişler.
Karar vermişler birer hediyeyle gidip tilkinin ininde Gırnav Bey'i görecekler. 
Tazı bir tavşan tutmuş, kurt bir koyun öldürmüş, ayı da bir kovan bal çalmış.
Yüklenmişler tilkinin inine gitmişler. Gırnav Beyle ocağın başında oturmuşlar birlikte karınlarını doyurmuşlar. Karnı doyunca gırnav bey kalkmış bir öne doğru bir arkaya doğru gerinmiş. Tilki konuklarına demiş ki kaçın Gırnav Bey kızdı. Üç konuk tilkinin ininden çıkmışlar tazı çalıların altındaki kuru yaprakları eşelemiş altına girmiş üstünü örterek saklanmış. 
Ayı bir ağacın dalına çıkmış. Kurt da yalçın bir kayanın tepesine kaçmış. Tepede durmuş. Gırnav bey çişi geldiği için inden dışarı çıkmış çalıların altına çişini yapacak .Çalıların altını eşelerken tazının yüzünü gözünü yırtmış. Tazı korkmuş bağırmış beni yakaladı diye. Bu bağırtıdan kedi de korkmuş. Ağacın dalına atlamış daldaki ayı aman beni yakalayacak diye ağaçtan düşmüş beli kırılmış. Kedi de korkmuş ağaçtan kayanın üstüne atlamış kurt beni de yakalayacak diye kayalardan yuvarlanmış ölmüş masal da burda bitmiş.

Gırnav beyi ben de mum ışığında parmaklarımla canlandırmaya çalışırdım. Duvardaki gölge bana çok heybetli bir aslanı anımsatırdı.. Her elektrikler kesildiğinde mutlaka bu masalı anlattırırdım. 
Hacivat Karagöz

Milliyet Çocuk Yayınlarının küçük mavi kitapları ,çocukluğumun en güzel anlarını yaşamamda bana yol gösterici olmuşlardır. Türk ve Dünya yazarlarının seçme eserlerinin yer aldığı her biri ayrı bir dünyaya açılan bu küçük mavi kitaplardan " Çocuklara Karagöz ve Hacivat" olanı vardı ki; ağabeyimlerle Hacivat ,Karagöz  ve gölge oyununa dair incelikleri öğrenmiştik. Tuzsuz Deli Bekir, Beberuhi, Himmet Ağa, Arap , Tahmis , Çengi,Zenne, salıncak, yazıcı.
Ortanca abim resme yetenekli olduğu için bir gün bu kitaptaki Hacivat ve Karagözü kağıda çizip bir güzel boyadı ve kesti. İki tane kalemin arkasına iğneyle tutturarak gölge oyunun kahramanları hazırdı. Sıra Perdeye geldi. Beyaz bir çarşafı ipe asarak perdemizi de oluşturduk. Beyaz mumu da yaktık. Karagöz benim elimde Hacivat abimin elinde kitaptan seçtiğimiz bir oyunu  başladık seslendirmeye.
-  Yarrrrr bana bir eğlenceeee yarrr bana bir eğlence medetttt
 -  Kafana geliyo düdüklü tencere bıy bıy bıy
 - Aman Karagözüm dur yapma 
 Derken birden nasıl olduysa elimizdeki kağıttan Karagöz ve Hacivat'ın ucu muma deyince birden alev aldılar. 
-Yıktık perdeyi eyledik viran, annem görmeden toz olalım heman dedik.
 Telaşla söndürdük Karagözü söndürmesine de , o günkü heyecanımı hafızama  ve yüreğime yerleşmiş Karagöz ve Hacıvat sevgisini yıllar geçse de içimde saklı tuttum.
 O günlerin anısına Plastik kaplamalı da olsa Hacivat ve Karagöz'üm her gün beni selamlarlar. Yanan arkadaşlarını hatırlatırcasına.
Benim için çok keyifli bir mim oldu. Sıra gelsin bakalım kimlere . Sevgiyle.

Deli Kızın Bohçası
Turgay Aksoy
Exit2
Zülal Garipkuş
Kurall
Aytül Örcün

34 yorum:

  1. Tigris nasıl da güzel bir mim oldu bu ....
    Müthiş bir keyifle okudum .... İçinde çocukluğumuzun en güzel anlarını da saklamışsın ...
    Ellerine ve yüreğine sağlık ...
    Babacığının da .... Ayrıca babalar gününü de kutla lütfen ve teşekkürlerimizi ilet ....
    Ve bu kadar mı ortam sağlanır bilmiyorum ; sahura az bir zaman kaldı ki elektrikler gitti ... Mumlarımı yaktım , annem korkmasın uyanınca diye ve mutfağa gittim ki geldi elektrik ... Uyumadan pc bakayım dedim ki , elektrikler kesikken ......
    Sevgiyle kal arkadaşım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Babam da merakla yorumlarınızı takip ediyor. Ona güzel bir babalar günü hediyesi oldu bu mim . Sevgiyle ❤️❤️

      Sil
  2. "Yar bana bir eğlence ammmaaann"Tef çalar.Gölge oyununu radyodan dinlerken,öğrenen çocuklardık.Düşünürken hayal gücünün,yaratıcılığı ve sonrasını kolaylaştıran,görsel bir zenginliktir.
    Teknolojinin çocuk zekasını gerçekten geliştirip geliştirmediğini,velilere nasıl anlatırsın ki ?
    Teşekkür ederim msal sattim gelmişti.İyi geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önce velinin elindeki en aklıısından olan telefonları, tabletleri alarak işe başlamak gerek diye düşünüyorum. Sevgiyle

      Sil
  3. Masal çok güzelmiş, daha önce duymamıştım sanırım. Gece elektrikler kesilince ben de anneme masal anlattırırdım :))
    Karagöz ve Hacivat'ı biz de ilkokulda canlandırırdık ama senin anılarındaki gibi asla olmadı..
    Çok güzel bir mim olmuş :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bu masalı ben de babamdan başkasından duymadım.
      Hacivat Karagöz'ün bendeki yeri bir başkadır

      Sil
  4. Aa mimlenmisim. Oo düsüneyim çok masal okurdum küçükken. Bir sonraki haftaya kalabilir bu hafta biraz yogunum. Sevgiler canim mim için tesekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet şekerim mimlendiniz . Biz bekleriz sen yeterki yaz 😉❤️

      Sil
  5. Harika Olmuş valla.. ben ne yapacam die düşünüyorum kara kara .. Hayatki en sakat mim bu olsa gerek..🙄

    YanıtlaSil
  6. Keyifli bir mim etkinliği olmuş :)

    YanıtlaSil
  7. sevgili tigris beni mimlediğin çok ama çok teşekkür ederim. ama ne olur kusura bakma. 2 gündür hiç iyi değilim. kendimi biraz olsun iyi hissetmeye başladğım zaman yaparım. lütfen kırılma. kurall

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok geçmiş oldum üzüldüm .
      Kırılmak ne kelime ne zaman kendini iyi hissedersen o zaman yaparsın

      Sil
  8. Beni mimlediğin için teşekkür ederim. Bakalım yazabilecek miyim bu konu hakkında :) Geçmişe doğru bir gideyim :)

    YanıtlaSil
  9. Ne kadar güzel bi mim olmuş Tigris hanım. Ne hatıralar ne masal kahramanları canlandı gözümün önünde.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaa hemen bu mimi siz de yapın merak ettim bak şimdi .

      Sil
  10. Çook teşekkürler Cafe Tigris ;) Daha önce sevgili Simurg mimlemişti sağolsun.Denk gelmedi bi türlü yazamadım.İlk mim yazım olucak.Konuyu gördüğüm an döküldü kelimeler zihnime.Ama bu hafta öyle bir haftaydı ki karneydi, sene sonu gösterisiydi derken yeni nefes alabildim.
    Gırnav Bey'i ilk kez duydum ve çok sevdim.Kocaman SEVGİLER ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, mimi merakla bekleyeceğim.
      Gırnav Bey'i ben de babamdan başka hiçkimseden duymadım.

      Sil
  11. Ne güzel çocukluk anıları.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Ben kalabalık ailede şanslı bir çocukluk geçirdim. Küçük şeylerle mutlu olabilmeyi bilen çocuklardık.

      Sil
  12. Ne güzel bir masalmış. Gurban bey efsane olmuş. Bunu çocuklara anlatayım aksam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gırnav Bey çocukluğumun güç simgesiydi. Anlatın bu gece sevgiyle

      Sil
  13. Sayenizde çocukluğuma gittim, bir solukta okudum :) çok güzel bir mim olmuş emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim , içinizdeki çocuk hep sizinle olsun sevgiyle

      Sil
  14. Yaaa ne güzel masal anlatan bir baba!!!! Babana buradan ben de saygılar sunuyor ve tebrik ediyorum! Kıskandım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım dağınığımmm, babam da tam soruyordu masalı beğendiler mi diye. Senin yorumunu okuyunca çok sevindi. Onun da sana selamları var.

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris