9 Ağustos 2016 Salı

Kahveci Güzeli Tigris

Selammmm keyifler nasıl bakalım?
Yeni tanıştığım dostlarımdan bu günlerde çok sordukları soruyu bu yazımla tekrar cevaplamış olayım . Nostaljik Salı yazısı olsın
Tigris Türk Kahvesi Aşığı
   

Her yerde karşılaştığım hemen hemen herkes şu soruyu sıkça sorar oldular.
- Bu kahve tutkusu nerden geliyor ?
    Annem bana hamileyken ,diğer kadınlar gibi erik , karpuz , turşu, tatlı, tuzlu, acı binbir güzel lezzette yiyecek varken , O tutmuş kahve aşermiş. Kahveyi kuru kuru yermiş. Daha önceki hamileliklerinde böyle bir şey yaşamamış. Benim kahve tutkum annemin karnında başlamış.
   Sonrasında, kahve şimdiki gibi her zaman herkes tarafından içilmezdi ki? Bayramda , seyranda, kız istemede vb. Ama dedemlerin evinden hiç eksik olmazdı. Hatta yeşil çekirdek kahve alınıp kavrulur, pirinç kahve değirmeninde taze taze çekilirdi. Dedem her gün bakır cezvede mangal közünde pişmiş kahvesini mutlaka içerdi. Bir gün annemler ve teyzemler bir yere gitmişlerdi. Ben de dedeme sürpriz olsun diye kahve yapayım dedim. Sekiz yaşındaki bir çocuğun kavrayacağı şekilde cezveye suyu koydum, kahveyi şekeri ekledim. Gördüğüm kadarıyla kahveyi yapmaya gayret ettim. Ama gelin görün ki kahve dupduru su gibiydi. Kahvesini çok az attığım için ölçüyü tam tutturamamıştım. Yine de dedeme götürdüm. O kadar beğenerek içti ki. Beni kırmamak için çok güzel olduğunu söyledi. Ama ben biliyordum bir yerde yanlış yapmıştım.
   Teyzemler gelince hemen sordum . " kahve nasıl yapılır lütfen bana öğretin " dedim. Teyzem de nasıl yapmam gerektiğini bir güzel anlattı. Ve ben kahve yapmaya başladım. Her seferinde dedeme daha güzel kahve yapmaya başlayınca şevkim daha da arttı. Hatta o sene bayramda kahveleri ben yapmıştım. Herkes büyük bir beğeni ile içip bana fazla fazla bayram harçlığı vermişlerdir.
   İşte o gün bu gündür kahveleri ben yapar oldum. Yirmili yaşlardan sonra da kahvenin kültürümüzdeki özel yerini daha iyi kavramaya başladım. Kahvenin damağımda bıraktığı eşsiz lezzetten bir daha da vazgeçmedim. Kahveci güzeli oldum çıktım. Her gün mutlaka bir fincan kahvemi ritüel şeklinde hazırlayıp hoş sunumlarla içmekten büyük keyif alır oldum.
    Yine Bol köpüklü nefis bir Türk Kahvesi nasıl yapılır diye sorarsanız, bana göre tarifi şudur.
Öncelikle taze çekilmiş kahve, bakır cezve, soğuk su iyi bir kahvenin olmazsa olmazlarıdır. Yapacağınız fincanla ölçülen su cezveye eklenir. Bir tepeleme kahve kaşığı( esikden kahve kaşıkları vardı, şimdilerde yok. Çay kaşığından büyük , tatlı kaşığından küçük boyda olurdu.) kahve, suya ilave edilir. Eğer sade kahve yapılacaksa başka bir şey ilave edilmez. Az şekerli yapılacaksa 1 küp şeker, orta şekerli kahve için,1.5 küp şeker, şekerli kahve için de 2 küp şeker ilave edilir. Tabiki bu ölçüler orta boy fincanlar için geçerli. Sonrasında ben hiç karıştırmadan direkt çok kısık ateş üstüne cezveyi koyuyorum.su kaynamaya başladıkça kahve de içinde karışıp köpüklenmeye başlayınca bir seferde fincana boşaltıyorum. Ve köpüksüz olma şansı olmuyor. Ama bir kaç kişilik yapıyorsam , kahve kabarmaya başladığında köpükleri kaşıkla alıp fincanlara bölüştürüyorum. Kaynayınca tek seferde fincanlara alıyorum. Genellikle bu yöntemle bol köpüklü kahve yapıyorum. Ama bazen kahve köpüksüz olabiliyor. Bu da kahvenin taze olmaması ya da iyi kalite kahve olmadığını gösteriyor. O yüzden bildiğim yerden taze çekilmiş kahve almaya dikkat ediyorum. Paketlenmiş kahveleri mecbur kalmadıkça kullanmıyorum.
   Haydi siz de  şimdi bol köpüklü bir kahve yapın , her yudumunda kırk yıllık hatırımız olsun.

62 yorum:

  1. Kirk yillik hatırlı bir yazı olmuuuş.kahve tutkum lisede baslamisti benimde neskafe olarak ama şimdi türk kahvesi tercihimdir.
    Bol köpüklü kahve icin herkesin kendine has yöntemi var.kimi hic karıştırmaz kaşık bile sokmaz kimi karıştırınca köpük çıkarır...evlenince burada gördüm ki hataylilar kahveyi köpüksüz içiyor oylesi makbul burada.köpüksüz olmasi icin özellikle kaynatirlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla herşeyi denedim baktım bu şekilde iyi aynen devam 😉

      Sil
  2. Ohhh miss gibi kahve kokusu düştü buraya ellerine sağlık Tigrisimm 😙. Kahveci güzeli duvar halısı vardı annemin. Orada orta yerde uzanan kıza hayrandım ben de bazen hiç gözümü ayırmadan bakardım ona. Sanki gerçek bir hayatı varmış gibi hayal ederdim. Yıllar yıllar sonra bir kahveci güzeli girdi hayatıma 💖. Ne hoş geldi ne sefa getirdi öyle 🤗. Canım benim 40 yıl hatırları olan kahvelerimiz olsun inşallah. 🤗😙😙💕💕

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay o duvar halısından bizde de vardı en çok da o deseni severim ben kadında nasıl bir zarafet vardır kıskanacak cinsten.
      Hrhehe artık benim o güzel 🙈
      Aminnnnnn senle kızlarağasında içeceğiz kahvelerimizi ah bir geleyim İzmir'e

      Sil
  3. Bol köpüklü türk kahvesi eşliğinde okudum yazıyı ;) kahve en büyük keyiftir benim için de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harikasınızzzzz eloşu öpün benim için 😘😘

      Sil
  4. Annem ne asermis bilinmez ama ben de bayilirim kahveye, heleki sevdiklerinle karsilikli icilince :) Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhhh keyfi başkadır sohbeti hele falı 😘😉

      Sil
  5. Kahve tutkusu dededen geliyormuş demekki daha küçücük bir çocukken dedenii izleyip onu mutlu etme çabaları bir çocuk için ne büyük hareket...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben değişik bir çocuktum gerçi hala öyleyim ne bileyim kendine özgü olmak güzel

      Sil
  6. Kanada'ya gittiğimde çok güldüm. Çocuklarla kahve yolluyorduk ama erkek çocuklar bilmiyor ki kahvenin nasıl piştiğini. Onlar da kaynar suya eklemişler neskafe gibi tabi iğrenç bir içecek olmuş :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyyy gitti desene canım kahve , ne anlar onlar kahveden telveden pehhh

      Sil
  7. Kahveye bende bayılırım hele ki; sevdiklerim ile sohbet eşliğinde içmeye tigrisim :)) İkinci kızıma hamileyken benimde kahveyi, çiğ yediğim doğrudur :)) Şimdi kızımda kahveyi sever. Harika bir yazı olmuş.Kocaman sevgilerimle arkadaşım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah bu anneler ahhhhh Bak demekki doğruymuş Banucummmm

      Sil
    2. Aynen öyle bitanem :)) Kocaman sevgiler ve öpücükler:)

      Sil
  8. Çok fazla kahve tüketmeme rağmen türk kahvesini severim. Artık makinede yapıyoruz kahveyi, bol köpüklü oluyor :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay o makineleri zorunlu olmadıkça gözüm görmez ille de bakır cezve derim de başka bir şey demem 😉

      Sil
    2. Tabi evet bakır cezvede yapılan kahve bi başka oluyor...

      Sil
  9. Ohhh misss:) Bende bir kahve tutkunuyum. Her sabah 10:30'da sabah kahvemi içerek güne başlar, 19:30'da da yorgunluk kahvemle kapanışı yaparım. Arada beş çayı yerine kahve içtiğimde olur o da bonus niyetine :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sabah fark ettim ki okullar tatil oldu olalı ben çay içmemişim.
      Ama kahveye dayanamammmm
      Günde bir fincan olsun ama mümkünse olsun

      Sil
  10. Yani kırk yıl hatrı olan kahve sizin yapıp içtiğinizmiş anlaşılan. Vallahi merak edip bir göz attım da ben altından kalkamam sanırım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhh çok naziksin Emre aslında yapabilirsin dene bence

      Sil
  11. Ne güzel yazmışsın kalemine , yüreğine sağlık . Benim kahve tutkum da çocukluğumda başlar. Misafirlere kahve yapılır , bana da kızlar kahve içmez kararırsın derler vermezlerdi. Ben de fincan dibini parmakla sıyırır yerdim :))) Şimdi de bayılıyorum fakat aritmi yaptığı için arada içiyorum Türk kahvesini :( Bolca da kafeinsiz olanı ;)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok fazla içmem ama günde mutlaka bir fincan
      Fazlası çarpıntı yapabiliyor

      Sil
  12. Çok keyifli bir yazı olmuş, kahvenin kokusu burnuma geldi sanki hemen yapayım :))

    YanıtlaSil
  13. Ne güzel bir yazı. Türk kahvesi, en sevdiğim içecek. Dedelere kahve yapmak:))) Çok öykümde anlattım Mehmet Dedem'e kahve yapışımı. Karşılığı, leblebi tozuydu.

    Kırk yıl sayılabilecek hatır başka hangi şeyde var?
    Çok sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen düşünüyorum da şimdi dedeme kahve yapmak vardı ve karşılıklı içmek hayat beni çok geç dünyaya getirdi çokkkk
      Bu arada sizinle bir kahve içmek çok isterim sözlerin ressamı 🙈

      Sil
  14. Bak şimdi tamda canım kahve istemişken rastladım , cezalısın yap bir kahve bakalım.:)

    YanıtlaSil
  15. Övünmek gibi olmasın ama çok güzel bol köpüklü kahve yaparım. :)

    YanıtlaSil
  16. Tigris'im, güzel bir tepsi, üzerine koyduğu belki bir dal çiçek, çikolata ve mis gibi kahve, ama her defasında değişik bir sunum ve hep iştah açıcı.Ne kadar misafirperver biri olduğunu haykırıyor sanki.Anlatım, kahve içerek pekişen dostluklar.Ellerine sağlık canım.Sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Ece Ablam kahve en sevdiğim saatte ve o günkü ruh halime göre farklı bir sunumda olmalı.
      Misafirime de aynı sunumu yapıyorum .
      Tepsi çok eskiden. semaverin altında kullanılıyordu

      Sil
  17. Bir kahve aşığı olarak misss gibi kahve kokulu bu yazı için teşekkür ediyorum sevgili Tigris. Harika bir anlatım olmuş. Hani şöyle kırk yıl hatırı kalır cinsten :)

    Sevgi ve selam ile ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhh canım Sadem gelmiş , ben asıl sana teşekkür ederim .
      Bir gün içelim karşılıklı kahvelerimizi kırk yıllık hatırı sen o zaman gör sevgiyle

      Sil
    2. Ahh çok incesin, çok düşüncelisin inan. Çok teşekkür ederim. Lokumlar da benden olsun.

      Kucak dolusu sevgilerimle canım ♥

      Sil
  18. Bir kahve kokusu geldi en misinden burnuma meğer buradan geliyormuş:)))
    ben de kahveciyimdir.Bahsettiğin o kaşıktan ben kendisiyle kahve içmekten büyük keyif aldığım bir can dostum da var. Ben kahveciyimdir ama tek başıma içmem illa ki kahve aşığı biriyle içmem gerekiyor keyfi katlansın diye:))
    Ferah kahvelerimiz olsun derdi büyükler ben de öyle demiş olayım:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman efendim kimler gelmiş kimlerrrr.
      Ah tam kahve içmelik dostsunuz fal da bakarsınız siz 😉😘

      Sil
  19. 13-14 yaşlarındayken, kahveyi bana yaptırırdı annem. Bende büyük bir hevesle yapardım, misafirler ya da ailem çok güzel olmuş oh oh dedikçe, sanki dünyayı kurtarmışım gibi sevinirdim.
    Ben de Türk kahvesini içmeyi çok severim Tigris hanım. Yapıp ikram etmesini de. Eskiden şekerli içerdim, sadeye alıştırınca kendimi daha lezzetini alır oldum Eminönü'nden kese kağıtlarında taze taze aldığımız Mehmet EFendi'nin. Bu aralar SÜtlü Dibek kahvesini keşfettim, Mehmet Efendi'nin yerini sarsamasa da, onu da çok sevdim, denemediyseniz tavsiye ederim.
    Kocaman sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel ailenin belli değerlerini yaşatmak çok güzel . Şu sütlü dibek kahvesini de merak ettim bulup içmem şazım canımcımm

      Sil
  20. kahveyle yaşlanmak dileğiyle

    YanıtlaSil
  21. Kahve yapmayı hiç beceremem beni istemeye geldiklerinde bile ablama yaptırmıştım. 8 yıl oldu gelen misafire yaptırıyorum :) Tabii samimiysem yoksa yaptığımı içmek zorunda kalıyorlar. Hiç köpürtemez mi bi insan yok olmuyor işte :) Ama ben hep pakette almıştım bir de senin yaptığın gibi çekilmiş alayım. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  22. Aahh benim annemde çok sever türk kahvesini . Benimde vazgeçilmezimdir türk kahvesi , her gün beraber içeriz karşılıklı , anneciğimde kaşık kaşık yerdi kanser hastalığına yakalanıp kemoterapi alana kadar şimdilerde biraz hassas damak tadı :) hoş bir yazı olmuş emeğinize sağlık , bende sayfama beklerim yeniyim buralarda..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz sefalar getirdiniz de takipçi listemde adınız yok ve beni davet ediyorsunuz garip. Bir de bloğunuz nedir kimsiniz bilgim yok.

      Sil
  23. Ya Tigris kahveleri yap valla kapıya kadar geldi davul zurna,çıkmadın ya ee kısmet değilmiş ne yapalım,Döndü geriye davul-zurna.
    Bugün Erzurmluluğum tuttuya ilk beş altı yorunm hep sana yazdım okumamışısn ,kahve mahve içmirem bacım,sana afiyet olsun aha da gidirem.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vışşşşş nireyeeeee kaynın cile mi ? Ay gitmeyin vallahi görmedim 😞😞
      Hemen yapıyorum kahvenizi

      Sil
    2. Şekercim babam kız evi naz evi diyor eh bir daha gelirsiniz hatta bir kaç kere daha 😉😍😍

      Sil
  24. Eee haklıdır babanız,geliriz ne yapalım,adı-şanı kahveci güzeli,biz bu kızın gönlü razı olana kadar gider,gider geliriz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahahahaaa ama ama ama utannidım şimdi bennnn 🙈🙈

      Sil
  25. Utanırsen de,azıcığda naz edirsen.

    YanıtlaSil
  26. Eyi de bacım sende çoğ istirsen...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahahahaha Kahveci güzeli bu ister de ister 😉

      Sil
  27. şu saatte canımı nasıl türk kahvesi çektirttin bilemezsin.Kokusu burnuma geldi gibi hissettim :)

    YanıtlaSil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris